Stockholms Estetiska och VRG - 17 Mars 2010

Tjatja bloggen!

Jag mår superbra :D Jag ska skriva ett litet inlägg om min dag, den såg ut något liknande.

Jag började med att gå upp och äta frukost och sånt tjaffs, sen fixade jag mig och tog tunnelbanan från Stadion mot Fruängen. Jag gick av Liljeholmen och gick mot Stockholms Estetiska gymnasium. Har aldrig varit där förut, men det var inte alls svårt att hitta! När jag kom in i gymnasiumet tittade jag runt lite, och det första jag gör är att gå vilse. Kom lite fel, till Teater auditions. Jag stannade, vände mig om, gick tillbaka och såg heelt oskyldig ut. Sen ser jag att det står STORT textat "Musik-ansökande --->". Jag gick in där och där sitter 3 tjejer som jag sätter mig hos och pratar lite. 2 av tjejerna sökte Sång, och den tredje tjejen var ett sällskap. Ensam som jag var så tänkte jag att jag kunde vara lite social så jag började snacka med dom. Lite senare så kommer det in en elev som går sista året på Stockholms Estetiska. Hon sätter sig vid ett annat bord och säger att vi kan skriva upp att vi har kommit. Sen kommer det fler och fler folk dit och tillslut så delas vi in så att dom som söker Sång skulle gå till ngt ställe för Ensembelprov och Gitarrister och annat instrument skulle gå till ett annat rum för Ensembelprov. Ensembelprovet gick ut på att man spelade 3 ackord i en följd, och sen skulle var och en improvisera ett litet solo, jag använde mig av blous-skalan som gick i C (eftersom det var i C vi spelade). Det gick riktigt bra, trots att min improvisationförmåga inte är så bra. Det gick väldigt fort eftersom att alla var i princip lika bra. Efter det gick vi tillsammans till andra delen av skolan för att ha ett Musik-terori "prov". Han som höll i "provet" ville inte kalla det ett prov, utan att det mer va som ett litet test för att se hur mycket man kan om Musik-teori. Det var uppdelat i 2 delar, den ena delen bestod av ett skriftligt Gehörs-prov kan man säga. Det var så att han klappade en takt, och så skulle man skriva vilken takt det var och hur pulsen såg ut. Sen var det några Dur och Moll tester (alltså, han spelade ett ackord och så skulle man skriva om det var i Dur eller Moll). Gehörs-delen bestod även av att han spelade en liten slinga på pianot, och på våra papper så fanns det 2 slingor, (A och B). Och det var en liten skillnad i dom slingorna på pappret. Man skulle alltså ringa in om han spelade slinga A eller B. Gehörs delen gick väldigt bra, men den andra delen (Skriftliga teoridelen) gick lite sämre. Det mesta kunde jag. Efter det gick vi tillbaka till rummet där vi anmälde oss, då träffade jag ävenm på tjejerna jag pratade med i början, så vi frågade varandra hur det gick osv. Efter 10 minuter kom listorna upp på vilken tid vi hade individuell uppspelning. Klockan var 10 över 10 när listorna kom upp. Jag tittade på listan och såg att jag hade tiden 10.30. Då kom en klump i magen, nervositeten steg. Men när jag hade spelat upp inför Juryn så släppte allt, det gick hur bra som helst! Dom verkade tycka om mig jätte mycket.

Efter Stockholms Estetiska så åkte jag direkt till VRG (Viktor Rydberg) som ligger vid Jarlaplan.
När jag kommer dit (klockan 12.30) satte jag mig vid en bänk med gitarren i handen och suckade, eftersom min tid var klockan 14.00. Men då kommer det en kille, jättesnäll kille som går på VRG 3:e året, och frågar om jag vill ha ett litet rum som jag kan sitta och öva i. han sa även att jag kunde hoppa in och ta ngn annans tid eftersom nästan alla var försenade. Så jag körde mitt race klockan 13.10. Jag började med att köra den egna låten (Your Guardian Angel). Sedan frågade dom lite frågor och gick över till Klapp-övningar (dvs att jag ska responsa lärarens klappningar). Det var en man och en kvinna som var Musiklärare där på VRG. Sedan satte sig hon vid pianot och körde några ackord, och så skulle jag säga om det var Dur eller Moll. Jag klarade alla ackorden utan några fel! Sen körde hon några enkla toner som jag skulle härma (med rösten) och det gick över till att jag skulle härma olika långa, olika svåra melodier. Sedan slutade dom med några frågor och sen sa dom att dom var jätte nöjda och att jag var klar. Jag blev klar 13.30 och när jag gick därifrån tittade Musiklärarna på varandra och log. Ni anar inte hur nöjd jag blev då!!

Efter att VRG var avklarat ringde jag bror min och frågade om jag skulle köpa hem något. Jag sa att jag var nära Saturnus - (Ett Café med gigantiska bullar) och då köpte jag hem varsin bulle till oss. Vi tittade på en film och hade mys med varsin bulle och en Kaffe <3

Så har min dag sett ut, ungefär. Undra om ni orkade läsa allt!
För att lägga till en sak så var det mitt 100:e inlägg! Pusshej!<3

Kommentarer
Postat av: Helena-hon från Åre :P

Grattis! Va kul att det gick bra!! Jag har oxå sökt till en musikskola! Antagningar är jättekul ^^

2010-03-21 @ 21:52:32
Postat av: Johan Schumann

Tack ^^ Trevligt ju :) Jo det är lite speciellt.. typ som att åka runt på Turnestavning i Stockholm :c)

2010-03-21 @ 23:14:03
URL: http://teemannen.blogg.se/
Postat av: helena-hon från Åre :P

haha aa typ men på turné så har man fans runt sig och skriver autografer :P jag har skrivit autografer till mig själv hittills..

2010-03-22 @ 15:07:00
Postat av: Johan Schumann

haha, klockren xD Jag har inte skrivit autografer men alla har tyckt om mig :)

2010-03-22 @ 17:13:53
URL: http://teemannen.blogg.se/
Postat av: helena-hon från Åre :P

Men det är ju bra :) nästan bättre än autografer :P haha, Ska du spela på fler skolor?

Hehe när jag hör klockren tänker jag alltid på den där länken ^^

2010-03-22 @ 17:36:47
URL: http://klockren.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0